Rotermann kvartāla pazemes stāvvieta

Būvējot zem vērtīga kultūras mantojuma, vienmēr jābūt sevišķi uzmanīgiem, bet īpašas prasmes un rūpīga plānošana nepieciešama, ja gruntij ir zema nestspēja, bet uz tās esošās vēsturiskās konstrukcijas – trauslas.

Tieši ar šādiem apstākļiem sastapās mūsu inženieri, veidojot divu līmeņu pazemes stāvvietu Rotermann kvartālā, agrākajā rūpnieciskajā teritorijā pašā Igaunijas galvaspilsētas Tallinas sirdī, kurai iedvesta jauna dzīvība kā mūsdienīgai iepirkšanās, izklaides, biznesa un atpūtas zonai.

Vietā, kas agrāk bija daļa no pilsētas trokšņainās Rotermann rūpnīcas, šis atjaunotais 19. gadsimta beigu un 20. gadsimta sākuma mūra ēku ansamblis ne tikai kļuvis par magnētu tūristu pievilināšanai, bet arī lielisks Igaunijas pēcpadomju laika atdzimšanas eksemplārs.

Nebūt ne vienkārši

Projektā, kurā stāvvietas vajadzēja ierīkot vietā, kur tieši virs galvas tiek būvētas trīs jaunas veikalu, biroju un dzīvojamo apartamentu ēkas, no tām viena – kādas saglābtas ēkas vecajās sienās, kļūdīties nedrīkstēja.

Uzdevums nebūt nebija vienkāršs, skaidroja Veiko Vapers [Veikko Vapper], Pamatu izbūves segmenta vadītājs Baltijas valstīs. "Liels izaicinājums šeit bija tas, ka te ir vecā jūras gultne ar mīkstām, neizturīgām grunts kārtām".

Papildus šīm grūtībām vēl bija jāņem vērā neparasti augstais gruntsūdeņu līmenis, kas tiek saistīts ar aptuveni 500 metru attālumā esošo Tallinas jūras līci. "Šis līmenis atrodas aptuveni 1,5 līdz 2 metrus no grunts, tādēļ mums vajadzēja līdz minimumam samazināt ūdens pieplūdi, lai ēku un pazemes tīklu tuvumā izvairītos no pamatu sēšanās," piebilda Veiko.

Spiediens un vibrācijas

Tā kā garāžas pamata plātne atrodas gandrīz septiņus metrus zem gruntsūdens līmeņa, tad spiediens, kas bija jāpārvar, bija milzīgs. Mūsu komandas īstenotā risinājuma ietvaros tika arī uzstādīti plākšņveida pāļi, kas izrakumu aptver kā pastāvīga būve – pirmo reizi šāds risinājums tika pielietots līdzīgi izstrādātam pazemes stāvvietas projektam Igaunijā. Zināmu lomu spēlēja arī sūkņi un drenāžas sistēmas.

Veiko komandai rūpīgi vajadzēja veikt rakšanas darbus ap sākotnējo ķieģeļu sienu pamatni un nostiprināt sienas, izmantojot mikropāļus, lai pēc tam varētu turpināt darbu virzienā uz leju.

Lai izvairītos no grunts pārvietošanās uz augšā un tuvumā esošo ēku bojājumiem, bija svarīgi vibrācijas noturēt minimālā līmenī. Brigāde izmantoja speciālu presi, kas rada vien nelielu vibrāciju. Arī tuvajos veikalos, birojos un citās būvēs tika izvietoti vairāki sensori, lai kritiskajos posmos varētu izmērīt vibrācijas.

Acīmredzama problēma

Visvairāk speciālistu komanda satraucās par 53 metrus augsto dūmeni, kas atradās tieši virs plānotās autostāvvietas zonas.

"Mums pret to bija liels respekts, tas sver aptuveni 2000 tonnu un virsotnē jau bija sasvēries par aptuveni 45 centimetriem."

Lai uzņemtos slodzes un turētu dūmeni stabilu, tika izmantoti nesošie pāļi, kas veidoja aizsargvalni un savilkšanas stieples – smagi tērauda stieņi, kas tika izurbti caur dūmeņa sākotnējiem pamatiem horizontālā tīkla formā.

Jaunas zināšanas

Ne vienmēr objektā viss notika saskaņā ar plānu, un reiz speciālistu komandai vajadzēja operatīvi reaģēt uz nobīdēm, kas apdraudēja blakus esošās ēkas.

"Tā bija cīņa ar laiku, jo šīs nobīdes progresēja," stāstīja Veiko. Inženieri ātri nāca klajā ar plānu, kā nostiprināt un atbalstīt aizsargvaļņus papildus sākotnējā projektā aprakstītajiem risinājumiem un saglabāt kontroli pār izveidojušos situāciju.

Veiko stāsta, ka specifisku izaicinājumu pārvarēšana vairojusi grupas pieredzi un zināšanas darbā ar ļoti vājām gruntīm un sniegusi pamatu projektēšanas komandai vērtīgu pieredzi, ko tā nākotnē varēs izmantot citos tikpat sarežģītos projektos.

Attiecībā uz Rotermann kvartālu – paveiktā darba rezultāts garantēs uzlabotu piekļūšanu šim objektam, kā arī teritorijas vienreizējā stila saglabāšanu.

FAKTU RĀMIS

  • Lemminkäinen komandu veido darbinieki no Igaunijas, Latvijas un Somijas
  • Pasūtītājs: U.S. Real Estate meitas uzņēmums, Rotermann kvartāla attīstītājs
  • 1. stāva platība: aptuveni 4200 m2
  • 2. stāva platība: aptuveni 4000 m2
  • Projekta sākuma datums: 2014. gada jūnijs
  • Projekta pabeigšanas datums: 2016. gada janvāris

Teksts: Stīvs Romans [Steve Roman]
Foto: Sergejs Zjuganovs [Sergei Zjuganov]

Ivans Ross [Ivan Roos], būvdarbu vadītājs

Man personiski tas bija līdz šim lielākais un sarežģītākais projekts. Mēs saskārāmies ar daudziem neparedzētiem apstākļiem, jo vecās ēkas atradās ļoti tuvu izraktajai būvbedrei. Bija arī grūti brīži, kad darbi neritēja saskaņā ar plānu, taču objekta komanda noorganizēja steidzamas sapulces un atrada risinājumus. Tagad šis posms ir pagājis, un jūtos ļoti labi, jo būtiskāko darba daļu esam veiksmīgi pabeiguši. Jūtu, ka, pateicoties šim projektam, esmu guvis patiesu profesionālo izaugsmi.

Martins Vaga [Martin Vaga], projekta vadītājs

Esmu atbildīgs par ģeotehnisko projektu. Man šis projekts bija ļoti interesants, jo tajā izmantots tik daudz dažādu projekta aspektu: tērauda plākšņu pāļi, grunts enkuri, sekantes, rievsienas, dziļi ierakumi, pamatu likšana, betonēšanas darbi – šeit tas viss tika darīts. Tas prasīja daudz pūļu, mēs strādājām papildu stundas un nedēļas nogalēs. Mums bija gan labas, gan sliktas dienas, bet mums ir laba komanda, un arī atmosfēra ir laba. Esmu priecīgs, ka esam nonākuši tik tālu.

Timo Tsefelss [Timo Tsefels], projekta vadītājs

Šajā projektā esam ieguldījuši daudz "nervu". Tas ir ļoti sarežģīts būvlaukums, un ne tikai no ģeotehniskā skatupunkta. Daudziem būvniekiem bijis jāstrādā vietā, kurai līdzās notiek transporta līdzekļu un kājāmgājēju satiksme. Bija ārkārtīgi grūti pārliecināties, ka visiem strādniekiem un materiāliem pietiek vietas ļoti ierobežotā telpā. Mums bija arī ļoti saspringts laika grafiks. Labās ziņas ir tās, ka esam stāvvietu uzbūvējuši gandrīz līdz virszemes līmenim. Atlikuši tikai daži mēneši, un mēs būvniecību būsim pabeiguši. Tā ir laba sajūta.

2015.12.15.

Tas patīk 14 cilvēkiem