Vairāk vietas pilsētas dzīvei

Pilsēta var augt arī pazemes virzienā. Somijas pilsētas Oulu centrs cilvēkiem piedāvās vairāk vietas un plašākas iespējas, tiklīdz automašīnas tiks pārvietotas uz pazemi, modernu stāvvietu, ko esam izrakuši dziļi klintī. Tā tiks pabeigta 2015. gada rudenī.

50 000 kvadrātmetru plašā stāvvieta Oulu ir unikāla. Līdzīgus projektus esam īstenojuši arī citās pilsētās, taču Oulu esam atbildīgi ne vien par būvniecību, bet arī par kopējo dizainu. Projektā bija iesaistīti astoņi būvniecības uzņēmumi.

Klientam un iedzīvotājiem ir svarīgi, lai pilsētas centrā traucēkļu būtu pēc iespējas mazāk. „Lielākais izaicinājums bija saspringtais darbu grafiks," stāsta projekta vadītājs Heiki Kerānens [Heikki Keränen] (augšējā attēlā). „Mēs iekļāvāmies grafikā, jo varējām pārmaiņus gan rakt, gan būvēt. Objekts klientam ekspluatācijā tiks nodots 2015. gada rudenī."

Redzams un dzirdams projekts

2012. gadā sāktais darbs pilsētā ir gan redzēts, gan dzirdēts. Projekta īstenošanas laikā no dziļas pazemes tika izvestas aptuveni 70 000 autokravas ar izspridzinātiem minerālmateriāliem. Lielākoties klints izrādījās ļoti cieta, kas bija pozitīvs pārsteigums. Lielas platības varēja izrakt vienā reizē, bet griestus varēja nostiprināt pakāpeniski, izmantojot 3–5 metrus garas skrūves. Taču bija arī vietas, kur klints stiprība bija vāja.

Pēdējos darba posmos, kad tiek apmestas sienas un uzstādīti lifti, jau kļūst redzams, kā stāvvieta izskatīsies. Tā sastāv no sešiem stāvlaukumiem. Fluorescējošs arku apgaismojums velvēto sienu malās atgādina lidmašīnas kabīni.

Virs zemes labi saredzamās sarkanās iebrauktuves novirza transportlīdzekļus uz stāvvietu, kas nosaukta Kivisydän - Akmens sirds. Stāvlaukumi atrodas 25 metrus zem zemes. Papildus labi saskatāmajām zīmēm 55 collu ekrāns palīdz autovadītājiem orientēties stāvvietas plašumos, norādot maršrutu, pa kuru nokļūt izvēlētajā stāvvietas daļā.

Namdaris Pasi Sutinens [Pasi Sutinen] strādā būvniecības interjera brigādē. Viņa darbs turpināsies līdz brīdim, kad stāvvieta tiks nodota klientam ekspluatācijā. „Šobrīd es uzstādu sienu paneļus un darba apgaismojumu. Mans darbs ir ļoti daudzveidīgs."

Elastīga plānošana

Pēc darba sākšanas projekts tika paplašināts, jo veikali vēlējās, lai no tiem tiktu izbūvēti savienojumi ar stāvvietu. Pēc projekta inženiera Tapani Ūsitalo [Tapani Uusitalo] stāstītā, projektā bija nepieciešams integrēt jaunus elementus. „Lai to paveiktu, ikvienam bija jābūt elastīgam. Tika organizētas daudzas sapulces."

Bez rakšanas speciālistiem Lemminkäinen projekta komandā strādāja arī pamatu inženieri un inženieri-būvnieki. Projekta inženieris Jarkko Meriläinen [Jarkko Meriläinen] slavē komandas garu.

„Šajā projektā tika veiktas daudzas izmaiņas. Neatkarīgi no vienības, visi Lemminkäinen darbinieki meklēja vislabākos risinājumus, lai varētu ievērot projekta grafiku un izpildīt attiecīgās darbu veikšanas kārtas. Rūpīga plānošana ļāva mums iekļauties grafikā."

Oulun Kivisydän īsumā

  • stāvvieta 900 automašīnām, divas rampas un seši stāvlaukumi. Deviņi pazemes savienojumi uz dažādiem objektiem un ielām pilsētas centrā, 25 lifti
  • Būvdarbu laikā objektā strādāja vidēji 100 darbinieki
  • Pazemes ielu tīkls transportlīdzekļiem un gājējiem
  • Tehniskās apkopes tunelis zem pilsētas centra, nodrošinot piekļūšanu transportlīdzekļu apkopes objektiem. Četri apkopes laukumi uzņēmumiem, no kuriem divi tiks izbūvēti vēlāk.
  • Bumbu patvertne 3000 cilvēkiem

Teksts: Pirko Koivu [Pirkko Koivu]
Foto: Jāni Fors [Jaani Föhr]

Juni Antila [Jouni Anttila], izpilddirektors, Oulun Pysäköinti Oy

„Oulu pašvaldības stāvvietu uzņēmumam šis ir liels un izaicinošs projekts. Mēs gribējām objektu, kas ir drošs, moderns un viegli lietojams. Šis objekts padarīs Oulu centra ielas drošākas gājējiem un velosipēdistiem. Centrā būs mazāk haosa, automašīnas vairs nebraukās apkārt, meklējot stāvvietu, un piegādes furgoni vairs nestāvēs uz ietvēm. Automašīnas tiks pārvietotas uz pazemi, kas ļaus turpināt attīstīt pilsētas centru. Jauni projekti, kuru ietvaros tiek būvēti tirdzniecības centri, jau ir iesākti."

Juha Paldaniuss [Juha Paldanius], Ark Design

„Mēs bijām atbildīgi par fiksēto ceļa zīmju, iebrauktuvju un liftu ieeju konstrukciju dizainu un krāsām. Pamatā izmantota sarkanā krāsa, kas ved klientus pa dažādiem maršrutiem. Turklāt mūsu mērķis bija radīt pazemes stāvvietai siltāku vizuālo noskaņu un patīkamu atmosfēru, kā arī padarīt stāvvietu pieejamāku. Virszemes konstrukcijām mēs gribējām izmantot elementus, kas cilvēkiem ir interesanti, tajā skaitā dubultās fasādes, kas sastāv no kortena tērauda paneļiem ar perforētiem rakstiem. Šie raksti ņemti no vecām Oulu fotogrāfijām un to leģendām. Aiz perforētajiem paneļiem izmantojot regulējamu apgaismojumu, attēli saskatāmi pat tumsā."

Janis Mikola [Jannis Mikkola], Sito Group direktors

„Mēs bijām atbildīgi par Kivisydän galveno, ar satiksmi saistīto un pazemes daļu. Mūsu mērķis bija izveidot vienlīmeņa alu tīklu ar skaidru struktūru, ko ir viegli uzbūvēt un izmantot.
pēc darbu sākšanas plāni tika mainīti, jo pilsētas centrā sākās citu būvniecības projektu īstenošana, un pēc konkrētāku projektu izstrādes tika mainītas šahtu atrašanās vietas. Izmaiņas notika dažās dienās; pirmdien uzklausījām vajadzības, un jaunie plāni bija jāsagatavo līdz piektdienai. Mūsu lieliskā sadarbība ar Lemminkäinen nodrošināja, ka tas ir iespējams. Abas puses varēja uzticēties, ka pielāgojumus varam īstenot."

2015.06.08.

Tas patīk 18 cilvēkiem