Lahti HS130 slēpošanas tramplīns gatavs Pasaules Čempionātam.

Lahti sporta bāzes lielā tramplīna renovācija ir interesants projekts, kādu vairums uzņēmumu Somijā nekad nav veikuši, tomēr mūsu būvnieku komanda zina, kas jādara.

1971. gadā Lahti sporta bāzē pabeigtais 130 metru garais slēpošanas tramplīns ir augstākais no diviem netālu esošajiem slēpošanas tramplīniem šajā Somijas dienvidu pilsētā. Tramplīnam Lathi iedzīvotāju un citu somu acīs ir simboliska vērtība - jau no 1923. gada šeit norisinājušās pasaules klases sacensības tramplīnlēkšanā ar slēpēm. Būvniekiem šāda liela tramplīna un tam pieguļošās nogāzes atjaunošana ir ļoti sarežģīts darbs gan no tehniskā, gan darba drošības viedokļa.

"Katru dienu jātiek galā ar sarežģītiem pacēlumiem uz stāvām nogāzēm, kas augstākajā punktā sasniedz aptuveni 70 metrus," norāda Darba drošības vadītājs Jari Kautonens (Jari Kautonen).

Jari uzsver saistību starp darba drošību un darba tehnisko izpildi. Viņš uzskata, uzturēt kārtību būvlaukumā ir svarīgi ne vien no drošības, bet arī no darbu kvalitātes viedokļa.

"Mēs aplūkojam darba drošību kā atsevišķu jautājumu. Tas ir vienīgais veids, kā panākt, lai nebūtu neviena nelaimes gadījuma. Tas mums ir sasniedzams mērķis arī veicot darbus Lahti lielajā tramplīnā," saka Jari.

Viens no galvenajiem drošības principiem ir nekad neatrasties zem pacēlājiem. Lai to izpildītu, nepieciešama rūpīga darbu plānošana, jo pacēlāji jāizmanto bieži un grafiks ir visai saspringts.

"Ir svarīgi ikvienu, kurš veic darbus vai aplūko darbu veikšanas vietu, iepazīstināt ar darba drošības pamatprincipiem. Tā ir svarīga darba drošības daļa," atgādina Jari.
Svarīga drošības sastāvdaļa ir arī pieejas kontrole, jo tādējādi pie vārtiem nepiederošām personām tiek liegta pieeja būvobjektam.

Darbs sešu mēnešu garumā

Šis sešu mēnešu projekts tika sākts ar piezemēšanās nogāzes veco koka konstrukciju nojaukšanu jūnija sākumā. To bija nepieciešams veikt, lai varētu stiprināt augsni, kas dažviet bija pazeminājusies līdz pat pusmetram, lietus laikā varēja veidoties nogruvumi vai izskalojumi.

"Piezemēšanās nogāzes slīpums ir 38 grādi, tas nozīmē, ka augsnes stabilitātei un stiprināšanai jāpievērš visai liela uzmanība. Šeit izmantotā stiprināšanas metode bija zemē iedzīti titāna stieņi, kas noklāti ar betonu un kas ierīkoti divpadsmit rindās visā piezemēšanās nogāzes garumā," norāda darbu vadītājs Anti Martinens (Antti Marttinen).

Malas ierīkotas ar šo pašu metodi un noklātas ar pārklāju, lai novērstu, ka pērkona negaiss ar lielām lietusgāzēm varētu sabojāt galarezultātu. Pēdējā, augšējā kārta būs koka klājums.

Betona konstrukcijās tiks iestrādātas jaunas, daudz efektīvākas saldēšanas iekārtas.
Jaunais betona slēpošanas tramplīns būs 54 metrus garš un 18 metrus plats. Visa 700 kubikmetru betona liešana tramplīnam tiks veikta vienā piegājienā rudens sākumā, pēc tam būve tiks pārspriegota.

"Pirms tam neesam darbojušies līdzīgā būvobjektā, bet mūsu kompetence ir pietiekoša jebkuram projektam," saka Jari un Anti. "Slēpošanas tramplīns ir ne tikai sarežģīta, bet arī interesanta darbu veikšanas vieta, un var redzēt, ka darbinieki it ļoti apņēmīgi un gādā, lai labi veiktu savu darbu."

Teksts un fotogrāfija: Vesa Tompuri

Lahti HS 130 slēpošanas nogāzes renovācija, slēpošanas tramplīna nomaiņa un tiesnešu torņa renovācija.

  • Grafiks: 2015. gada jūnijs – decembris
  • Klients: Lahti Būvju pārraudzības centrs
  • Galvenais darbu veicējs: Lemminkäinen
  • Piezemēšanās nogāzes renovācijas plānošana: Ramboll Finland Oy
  • Tramplīna plānošana: Sweco Finland Oy

2015.10.20.

Tas patīk 3 cilvēkiem