Otrreizēji izmantotais asfalts: pārāk labi glabāts noslēpums

„Lemminkäinen ir izcils uzņēmums vecā, otrreizējā asfalta izmantošanas ziņā. Taču diemžēl mēs neesam darījuši pietiekoši daudz, lai par to uzzinātu sabiedrība,” stāsta Larss Forstens [Lars Forstén], Helsinku centrālās laboratorijas izpētes un attīstības direktors.

Četrdesmit gadu laikā, kas nostrādāti uzņēmumā Lemminkäinen, viņš kļuvis par "asfalta guru", kuram nekad neapnīk runāt par asfalta labajām īpašībām.

Asfalts sastāv galvenokārt no sasmalcinātas grants vai akmeņu masas un uz naftas bāzes izgatavota bitumena. Ceļu būvniecības un asfalta ieklāšanas līgumos paredzēta veco asfalta kārtu noņemšana, savākšana un aizvešana uz asfalta ražotni. Pēc tam vecais asfalts tiek sasmalcināts, padarot to par izmantojamu izejmateriālu. Iegūto materiālu, kas saīsināti tiek dēvēts par RAP (Reclaimed Asphalt Pavement - pārstrādāts asfalta segums) izmanto asfaltbetona maisījumos.

„Otrreiz izmantojot vecā asfalta bitumenu un sastāvdaļas, mēs samazinām enerģijas patēriņu un radām mazāku CO2 daudzumu," skaidro Larss.

Lemminkäinen nodarbojas ar asfaltbetona seguma ieklāšanu visās valstīs, kurās uzņēmums strādā. Bet RAP izmantošanā asfalta sastāvā Somija un Dānija atrodas soli priekšā citām valstīm.

Atjaunotais bitumens

Viens no iemesliem, kādēļ citas Skandināvijas valstis atpaliek, ir katrā valstī noteiktie atšķirīgie standarti. Salīdzinājumā ar Somiju, Zviedrijā standarti ir ierobežojošāki, īpaši virskārtām.

„Zviedrijā pieļaujamais RAP līmenis ir 20 procenti, Somijā – 50 procenti," stāsta Larss. „Zviedrijas Autoceļu pārvalde vēl aizvien uzskata, ka asfalts, kura sastāvā ir RAP, ir cietāks un trauslāks. Tās tas bija varbūt pirms desmit gadiem, taču viss ir mainījies," piebilst Larss.

Lemminkäinen veiktais pētījums apliecinājis, ka tagad mēs ar lieliem panākumiem atjaunojam veco bitumenu, vienkārši tam pievienojot jaunu un mīkstāku. „Tas nozīmē, ka šodien otrreiz izmantotais asfalts ir tikpat labas kvalitātes, kā jauni saražotais," skaidro Larss.

Mainītie standarti

Dānijā laboratorijas vadītāja Lote Regela Josefsena [Lotte Regel Josephsen] un viņas kolēģi velta lielas pūles, lai popularizētu RAP izmantošanu.

Un viņi to dara ar panākumiem. Pirms diviem gadiem Dānijas Autoceļu pārvalde veica izmaiņas iepirkumu dokumentācijā. Šodien RAP var būt visu valsts ceļu virskārtu sastāvā, izņemot uz maģistrālēm. Savus standartus nomainījusi arī Kopenhāgenas pilsēta.

„Agrāk viņi vispār neļāva izmantot RAP. Tagad pamata kārtās pieļaujamais līmenis ir līdz 40 procentiem," stāsta Lote.

Taču pat šajā gadījumā Dānijas tirgū ir tipiski, ka klienti iepirkumu dokumentācijā nosaka ierobežojumus, kas ir vēl konservatīvāki nekā oficiāli noteiktie standarti.

„Daļēji tas notiek tādēļ, ka daudzi mūsu klienti izmanto vecu iepirkumu dokumentāciju un nav pietiekami informēti par otrreiz izmantojamo asfaltu. Turklāt cilvēki uzskata, ka RAP varētu ietekmēt kvalitāti. Bet tā tas nav, ja vien uzņēmējs ar to pareizi apietas un viņam ir nepieciešamās prasmes," teic Lote.

Zema temperatūra, lai nodrošinātu ilgtspēju

Vēl viens veiksmīgs produkts ir zemas temperatūras asfalts (LTA). „Arī šis produkts taupa enerģiju, rada zemāku izmešu daudzumu un uzlabo darba apstākļus ceļu strādniekiem, jo atkarībā no asfalta maisījuma temperatūra ir par aptuveni 20 līdz 25 grādiem zemāka," teic Leo Kāriniemi [Leo Kaariniemi], Ceļu būvniecības departamenta Tehniskā biroja vecākais viceprezidents.

Viņš skaidro, ka LTA galvenokārt tiek izmantots Somijā un Norvēģijā, taču viņš ir pārliecināts, ka to izmantos arī citās valstīs.

„Dažreiz cilvēki uzskata, ka asfalts ir pretstats zaļai videi," norāda Lote. „Tādēļ ir svarīgi pastāstīt pasaulei, ka mums ir šie fantastiskie produkti. Un ka asfalts faktiski ir 100% pārstrādājams."

Teksts: Petra Sjouvermana [Petra Sjouwerman]

Mūsdienu fakti par asfaltu

  • Lemminkäinen ir viens no labākajiem otrreizējiem asfalta izmantotājiem savā tirgus segmentā, it īpaši Somijā un Dānijā.
  • Zemas temperatūras asfaltu lielākoties izmanto Norvēģijā un Somijā.
  • RAP un zemas temperatūras asfalts ietaupa enerģijas izmaksas un samazina oglekļa dioksīda emisiju daudzumu.

2015.03.23.

Tas patīk 21 cilvēkiem