Sezonālā darba varoņi

Petu Sirjanena (Peetu Syrjänen) vadībā ceļu segumu remiksa komandas vasaras mēnešos krietni nopūlas, un pavada ziemu apkopjot aprīkojumu un gatavojoties nākamajai darba sezonai.

Petu Sirjanens (Peetu Syrjänen) zina, ka par pavasara iestāšanos liecina ne tikai gājputnu atgriešanās.

"Kad saod piķa smaržu no pavasara pirmās asfaltbetona kravas, tad zini, kas gaidāms — cilvēki sāks zvanīt un interesēties, kad sāksies darbi," saka Sirjanens.

Viņš strādājis par projektu vadītāju ceļu segumu remiksa nodaļā nu jau vairāk kā četrus gadus, un labi pārzina sezonāla darba specifiku. Viņa pirmais darbs ceļu būvē bija 2002. gadā, kad vēl mācījās par inženieri. Tolaik viņš regulēja satiksmi, bet tagad plāno un uzrauga apmēram 50 cilvēku darbu.

Ceļu segumu remiksa komandu iekārtas darbojas galvenokārt uz lielajiem ceļiem. Tās karsē un samaļ veco ceļa segumu, tādējādi iegūstot maisījumu, kura sastāvā ir apmēram 75% pārstrādāta asfalta.

"Nozīmīga mana darba sastāvdaļa ir ceļa seguma stāvokļa un tehnoloģijas piemērotības izvērtēšana būvobjekta plānošanas stadijā."

Viņa komanda strādā no maija līdz pat oktobrim, vai pat novembrim.

"Mēs sezonas pēdējos darbus varētu veikt salā, taču asfalta seguma uzkarsēšanai mēs izmantojam sašķidrināto gāzi — jo aukstāki laikapstākļi, jo vairāk gāzes mums nepieciešams, kas, savukārt, samazina peļņu."

Tā kā sezona ir tik īsa, tas nozīmē, ka darba dienas ir intensīvas un bieži vien ilgst pat 12 stundas. Tā kā Sirjanens ir projektu vadītājs, viņam katru dienu nav jābūt būvobjektā, tomēr viņš katru gadu mēro desmitiem tūkstošu kilometru, lai aplūkotu objektus visā valstī. Tas maza puikas tēvam nav nekāds joks.

"Mans priekšnieks Heiki Linama (Heikki Liinamaa) ir lielisks. Mēs esam pazīstami jau ilgus gadus, un viņš vienmēr pret mani izturas kā pret kolēģi un ļauj brīvi plānot savu laiku."

Sirjanens darbojas kā ražošanas projektu vadītājs ceļu segumu remiksa nodaļā. Katru vasaru viņš īsteno arī pāris citus projektus. Šogad pirmais projekts tika sākts maijā Lapēnrantā (Lappeenranta), kur ceļu segumu remiksa komanda atjaunoja aptuveni 80 kilometrus valstij piederoša ceļa.

"Esmu strādājis Baltijas valstīs, Krievijā un Skandināvijā, tomēr Somijas dienvidaustrumos strādāju pirmoreiz, ja neskaita satiksmes regulēšanu laikā, kad vēl biju students."

Rudens beigās remiksa komanda sāk apkopt aprīkojumu. Projektu vadītājs tad var atvilkt elpu.
"Šajā laikā mēs sagatavojam finanšu un kvalitatīvos kopsavilkumus par vasaras projektiem. Jau decembrī sākam aprēķināt nākamo projektu izmaksas, jo mums ir plašs tirgus."
Sirjanens savā vasaras atvaļinājumā dodas pirms pavasara.

"Pavasaris ir skaistākais laiks gadā, jo vasara vēl tikai priekšā!"

Teksts un fotogrāfijas: Juho Paavola

Maija sākumā Petu Sirjanens (Peetu Syrjänen) apciemoja kolēģus Pelkenē. “Būvobjektos pavadu pēc iespējas vairāk laika, tādēļ vienmēr atrodas kāds brīdis kafijas tasei,” saka Sirjanens.

Visu cauru nakti

Šons Elisons (Sean Ellison) ir Lemminkäinen projektu vadītājs Norvēģijas pilsētā Trumso (Tromsø). Viņš sāka strādāt Lemminkäinen pirms desmit gadiem, bet ar ceļu segumu izbūvi nodarbojas jau 17 gadus.

 

"Es pārcēlos no Austrālijas uz Norvēģiju, jo te bija darba iespējas ceļu būvniecības nozarē. Pēc tam kad uzsāku darbu, esmu pamazām pilnveidojies," norāda Elisons.

 

Viņa komanda jau no sezonas sākuma strādā pie Trumso lidostas skrejceļiem. Kopējā asfaltējamā platība ir apmēram 20 000 kvadrātmetri, un šī darba veikšanai nepieciešamas 3 000 tonnas asfaltbetona. Strādājot ziemeļos, asfaltētājiem jābūt neatlaidīgiem un jāspēj pielāgoties, jo zeme nav sasalusi vien relatīvi īsu laiku.

 

Elisons un viņa komanda parasti strādā no maija beigām līdz oktobra beigām vai novembra sākumam. Ziemā viņš kārto dokumentāciju un plāno projektus nākošajai sezonai.

 

"Vasara ir īsa un paskrien nemanot, tomēr dienas ir garas. Nakts neiestājas gandrīz trīs mēnešus. Darbs rit raiti, pateicoties mūsu komandas pieredzējušajiem profesionāļiem."

2015.07.28.

Tas patīk 14 cilvēkiem