Redzēt kopainu

Lean Six Sigma palīdzēja mums sasniegt ievērojamus ietaupījumus Sanktpēterburgas rietumu ātrgaitas šosejas būvniecībā.

Rietumu ātrgaitas šoseja tika uzbūvēta, lai mazinātu sastrēgumus pilsētas apkārtnē. Par Sanktpēterburgas apvedceļu dēvētā šoseja, kā arī piepilsētas dambju komplekss ir viens no apjomīgākajiem infrastruktūras būvniecības projektiem pilsētā.

Lemminkäinen bija atbildīgs par šosejas centrālā un dienvidu posma asfaltēšanu. Tā tika veikta 2015.-2016.gadā, un projekta ietvaros bija jāuzklāj vairāk nekā 200 000 kvadrātmetru asfalta. 47 kilometrus garā šoseja lielākoties atrodas virs jūras.

"Mēs noasfaltējām aptuveni 12 kilometrus šosejas. Apmēram desmit kilometri bija uz tiltiem, kas mūsu posmu no asfaltēšanas viedokļa padarīja par vienu no sarežģītākajiem," skaidro Pāvels Osijans [Pavel Osijan], Lemminkäinen viceprezidents Sanktpēterburgā, kurš vadīja darbus.

Sākotnēji līgums paredzēja uzklāt kopumā 80 000 kvadrātmetrus asfalta, taču vēlāk mums tika piedāvāti arī citi posmi.

"Mēs labāk iepazinām projektu un uzlabojām savas darba metodes, lai palielinātu līgumā paredzēto kvadrātmetru apjomu," teic Pāvels.

Lai celtu mūsu darba līmeni, mēs izmantojām vairākus Lean Six Sigma (LSS) plānus.

"Mēs sākām ar divu dienu semināru ar darbiniekiem, lai pārrunātu, kuras mūsu darba jomas mēs varētu uzlabot. Rezultātā tika nolemts izmantot četrus dažādus LSS plānus," skaidro Pāvels.

Lielāks darba apjoms, ieguldot mazāk enerģijas

Viens no LSS plāniem ļāva palielināt gumijotā bitumena ražošanas apjomu, kas tiek izmantots asfaltā. Pirms tam maksimālais daudzums bija 12 tonnas dienā, ar ko pietika, lai saražotu 164 tonnas mastikas asfalta. Padarot ražošanas procesu efektīvāku un modernizējot ražošanas iekārtas, gumijotā bitumena ražošanas apjoms tika palielināts līdz 48 tonnām dienā, kas ļāva saražot 550 tonnas mastikas asfalta dienā.

Viens no vājākajiem posmiem mūsu loģistikā izrādījās asfalta nogādāšana no ražotnes uz būvobjektu. Mēs uzlabojām transportēšanas procesus un palielinājām automobiļu parku, lai asfaltēšanas materiālus varētu transportēt cauru diennakti.

Arī pati asfaltēšana kļuva efektīvāka, kad klients atrada veidu, kā bez aizķeršanās piešķirt mums darbus. Mēs sākām strādāt divās 12 stundu maiņās un klāt asfaltu bez pārtraukuma. 

Pateicoties palielinātajam ražošanas apjomam un efektivitātei, tā kļuva arī ekonomiskāka. Neskatoties uz lielāko apjomu, asfalta ražošanā izmantotās dīzeļdegvielas daudzums saglabājās aptuveni tāds pats.

Vienā solī

Pāvels ir īpaši apmierināts, kad runā par uzlaboto efektivitāti, kas panākta, pateicoties LSS plāniem. Uzņēmums sasniedza 12 procentu ietaupījumu izmaksās par elektroenerģiju, 11 procentu ietaupījumu, uzlabojot loģistiku, un 10 procentu ietaupījumu - ieviešot divu maiņu darba sistēmu.  Šie pasākumi ļāva palielināt sākotnēji līgumā paredzēto kvadrātmetru apjomu vairāk nekā divas reizes.

"Agrāk mēs vairāk domājām tikai par mūsu posmu ražošanas ķēdē. Bet, ja asfalta ražošana un asfaltēšana nav sinhronizētas, procesi iestrēgst un plānošana kļūst neefektīva. Kad varam izvērtēt visus procesus kā savstarpēji saistītu un atkarīgu kopumu, mēs spējam sasniegt lielas lietas," teic Pāvels.

Kopējie ietaupījumi, ko Sanktpēterburgas šosejas projektā ļāva sasniegt LSS plāni, bija vairāk nekā 700 000 EUR salīdzinājumā ar iepriekšējo darba stilu. Tāpat tie iedvesmoja izstrādāt jaunas darba metodes, kas lieti noderēs nākotnes projektos.

Teksts Esa Tuminens [Esa Tuominen]
Attēli Lemminkäinen

Izlasiet arī, kā, pateicoties LSS plāniem, asfalta ražošana kļuva efektīvāka Latvijā.

Trīs fakti

  • Sanktpēterburgas rietumu ātrgaitas šoseja tika atklāta 2016.gada decembrī.
  • Tā būvniecība ilga desmit gadus.
  • Sešu joslu autostrāde ir 47 kilometrus gara, vairāk nekā puse no tās virzās pa tiltiem.

2017.05.23.

Tas patīk 5 cilvēkiem